1. خانه
  2. >
  3. اجاق القایی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟+مزایا
اجاق القایی چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟+مزایا
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1400/10/13



اجاق القایی چیست؟ چگونه کار می‌کند؟+مزایا


اجاق القایی یک سطح پخت و پز است که با انتقال جریان از یک میدان الکترومغناطیسی واقع در زیر سطح شیشه به طور مستقیم به ظروف آشپزی القایی مغناطیسی قرار داده شده در بالا گرم می‌شود.

 

آشپزی القایی چیست؟

 

چه در حال ساختن یک رستوران کاملاً جدید باشید و چه به دنبال بازسازی، مهم است که گزینه‌های خود را در نظر بگیرید که چه نوع تجهیزات آشپزی برای کسب و کار شما بهترین است. پخت و پز القایی در طول سال‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، اما روش کار و مزایای استفاده از آن هنوز برای بسیاری مشخص نیست. به خواندن ادامه دهید تا بدانید آشپزی القایی چیست و چرا در میان بسیاری از رستوران‌داران یک انتخاب محبوب است.

 

برای مشاهده لیست قیمت کابینت‌های حاضری با ارزان ترین قیمت کلیک کنید!

 

اجاق القایی چیست؟

 

اجاق القایی یک سطح پخت و پز است که با انتقال جریان از یک میدان الکترومغناطیسی واقع در زیر سطح شیشه به طور مستقیم به ظروف آشپزی القایی مغناطیسی قرار داده شده در بالا گرم می‌شود.

برخلاف هدایت حرارتی، این ظروف را مستقیماً بدون نیاز به شعله یا مشعل گرم می‌کند. از آنجایی که هیچ عنصر جداگانه ای گرم نمی‌شود، یک اجاق گاز القایی می‌تواند ظروف آشپزی را سریعتر از هر وسیله دیگری گرم کند.

 

اجاق القایی چگونه کار می کند؟

 

آشپزی القایی چگونه کار می‌کند؟

 

 اجاق‌های گازی و برقی به طور غیرمستقیم ظروف پخت و پز را(با گرم کردن سیم پیچ، مشعل یا تولید شعله) گرم می‌کنند اما پخت القایی، گرمایی مستقیم را به ظروف می‌دهد و سپس انرژی تابشی را به غذا منتقل می‌کند. به جای عنصر گرما، از آهنربا برای تحریک اتم‌های داخل ظروف پخت و پز و گرم کردن قابلمه یا تابه استفاده می‌شود.

از آنجایی که پخت القایی حرارت مستقیم را به ظروف پخت و پز ارائه می‌دهد باعث می‌شود آشپز کنترل بیشتری بر آشپزی نسبت به اجاق گازهای برقی و گازی داشته باشد. چون گرما مستقیم است، دما نسبت به محدوده الکتریکی یا گازی بسیار ثابت‌تر می‌باشد. 

 

کابینت حاضری چیست؟

 

چه نوع ظروفی را می توان در آشپزی القایی استفاده کرد؟

 

هر ظروف آشپزی در آشپزخانه شما که دارای پایه مغناطیسی باشد می تواند روی سطح اجاق گاز القایی استفاده شود. ظروف معمولی سازگار با القایی شامل چدن و انواع خاصی از فولاد‌های زنگ نزن هستند. قابلمه‌ها و تابه‌های فولاد زنگ نزن که به آن‌ها نیکل اضافه شده است غیر مغناطیسی هستند و نمی‌توان آن‌ها را بعنوان ظروف القایی استفاده کرد.

برای تست ظروف فعلی خود، می‌توانید یک آهنربا را تا ته قابلمه یا تابه نگه دارید. اگر به شدت بچسبد، آن قطعه کار خواهد کرد و می‌توان آن را روی اجاق گاز القایی قرا داد و اگر در حال خرید ظروف آشپزی جدید هستید، به دنبال هر نوع برچسب «سازگار القایی» باشید. 

اجاق گاز القایی با مواد غیر مغناطیسی مانند مس یا آلومینیوم کار نمی‌کند.

 

ظروف مورد استفاده و سطح خنک روی اجاق القایی

 

آیا آشپزی القایی ایمن است؟

 

بله، طبخ القایی روشی امن برای آشپزی است. این به این دلیل است که برخلاف محدوده‌های برقی یا گازی، سطح شیشه ای اجاق گاز القایی داغ نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که اجاق گاز به یک افزودنی ایمن برای هر آشپزخانه شلوغ، ایستگاه خدمات بوفه و غیره تبدیل شود. علاوه بر این، برخی از عناصر آشپزی القایی حتی پس از جدا شدن قابلمه یا تابه از سطح، خاموش شدن خودکار دارند.

از آنجایی که تمام گرمای تولید شده مستقیماً به تابه می رود و به هوای محیط نمی‌رود بنابراین این ظروف آشپزی کم مصرف، آشپزخانه یا محل آشپزی شما را گرم نمی‌کند.

 

9 مرحله برای تعمیر درب کابینت باد کرده!

 

اجاق القایی روشی ایمن برای آشپزی

 

چرا محبوبیت ظروف آشپزی القایی در حال افزایش است؟

 

 به دلیل طراحی کم مصرف آن قیمت انرژی در ایالات متحده به طور معمول بسیار پایین تر از قیمت در برخی از کشورهای اروپایی بوده است که باعث می‌شود ظروف گازی و برقی گزینه ای قابل دسترس تر باشند و می‌توان گفت آشپزی القایی همیشه در اروپا محبوب بوده است.

 

اجاق القایی روشی کاملا ایمن برای آشپزی

 

مزایای اجاق گاز القایی چیست؟

 

در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که فناوری القایی می‌تواند نسبت به وسایل پخت و پز معمولی برتر باشد، این چهار مزیت اصلی اجاق گاز القایی است:

 

 آماده سازی غذای سریعتر است.

 

با القاء، گرما مستقیماً به ظروف شما منتقل می‌شود، نه سطح اجاق گاز. این بدان معناست که غذا در اجاق‌های القایی در مقایسه با اجاق‌های برقی یا گازی 50 درصد سریع‌تر پخته می‌شود و آب سریعتر می‌جوشد.

 

 نتایج پخت با کیفیت تر می‌شود.

 

با اجاق‌های القایی می‌توانید دما را دقیق‌تر از گاز یا برق کنترل کنید. این کنترل بهتر دما سوختن ناگهانی غذا را کاهش می‌دهد و گرمای مداوم باعث می‌شود غذا جاافتاده و خوشمزه تر شود.

 

 تمیز کردن اجاق القایی آسان است.

 

اجاق‌های القایی مانند اجاق‌های برقی و گازی، سطحی صاف و شیشه‌ای دارند. با این حال، از آنجایی که مشعل‌های القایی سطح اجاق را گرم نمی‌کنند، هرگونه ریختن، پاشیده شدن یا جوشیدن گاه به گاه روی اجاق گاز نمی‌سوزد. تقریباً بلافاصله پس از اتمام پخت، اجاق گاز به اندازه کافی خنک می شود تا به راحتی تمیز شود.

 

تمیز کردن آسان اجاق القایی

 

 انرژی هدر نمی‌رود.

 

همانطور که در بالا ذکر شد چون گرمای تولیدی مستقیما است در نتیجه هیچ انرژی تلف نمی‌شود و محیط آشپزخانه هم گرم نمی‌شود.