1. خانه
  2. >
  3. انواع بیت های مته CNCبراساس جنس و نمایه برش آنها+توضیحات
انواع بیت های مته  CNCبراساس جنس و نمایه برش آنها+توضیحات
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1401/7/6



انواع بیت های مته CNCبراساس جنس و نمایه برش آنها+توضیحات


روتر CNC یا همان مته CNC، ماشین کنترلی کامپیوتری است که برای فرزکاری، حفاری و برش مواد استفاده می شود. در اصل جایگزینی برای روتر معمولی دستی است که با وارد کردن کنترل کامپیوتری به فرآیند، تعداد خطاها به شدت کاهش می یابد.

روترهای CNC شبیه ماشین‌های فرز هستند و برخی از آنها می‌توانند تقریباً کارهای مشابهی را انجام دهند. 

ابزار برشی که در مته CNC استفاده می شود، بیت نام دارد. در حین عملیات، مته CNC سری های مختلف که بیت نام دارد را با توجه به نیاز خود بر می دارد و عملیات برشکاری و حفاری را نجام می دهد. بسته به خواص فیزیکی مواد در حال ماشینکاری، انتخاب بیت روتر از یک برنامه به برنامه دیگر متفاوت است.

اما انواع مختلفی از بیت های مته موجود در بازار چیست و چه عواملی بیت مته مناسب برای برنامه شما را تعیین می کند؟

این متن شما را راهنمایی می کند تا بیت مته مناسب را برای برنامه خود و  بر اساس مواد، هندسه و کاربردشان انتخاب کنید.

 

طبقه بندی بیت های مته CNC - بر اساس جنس آنها

 

وقتی صحبت از متریال یا همان جنس بیت های مته می شود، سه نوع طبقه بندی اصلی وجود دارد: مته فولادی با سرعت بالا (HSS)، مته با نوک کاربید و  مته کاربید جامد.

 

بیت های مته ساخته شده از فولاد پرسرعت (فولاد HSS)

 

در اثر عملیات حفاری به دلیل اصطکاک و ساییده شدن مواد به هم، گرما ایجاد می شود، از آنجایی که این نوع بیت ها از فولاد HSS ساخته شده اند، می توانند استحکام خود را حتی در دماهای بالا و در طولانی مدت حفظ کنند. این بیت ها نسبتاً ارزان تر از بیت های با نوک کاربید و جامد هستند.

این بیت های مته، مستعد سایش هستند و می توانند به مرور زمان کند شوند به همین دلیل  نیاز به تیز کردن منظم دارند و سنگ‌های الماسی برای تیز کردن آن ها بسیار خوب عمل می‌کنند. مته های HSS برای کار با پلاستیک های سبک وزن مانند PET ABS ،PVC و چوب های نرم مانند کاج و سدر توصیه می شوند.

 

بیت مته ساخته شده از فولاد پرسرعت

 

بیت مته با نوک کاربیدی 

 

کاربید ترکیبی از تنگستن و فولاد است و از آنجایی ک کاربیدها گران قیمت هستند در نتیجه فقط نوک بیت از کاربید ساخته می شود و برای ساخت بدنه آن از فولاد استفاده می شود. 

مته هایی با بیت کاربیدی به این دلیل محبوب هستند که در طولانی مدت تیز می مانند و کند نمی شوند، از طرفی در طول برش در دمای بالا استحکام خود را حفظ می کنند که این کار باعث افزایش طول عمر ابزار می شود و دیگر نیازی به تیز کردن منظم ابزار نیست.

بیت با نوک کاربید برای ماشینکاری پلاستیک های سخت (مانند اکریلیک و پلی کربنات)، چوب های سخت (مانند افرا و ساج) و فلزات غیر آهنی (مانند آلومینیوم، برنج و مس) توصیه می شوند.

در مقایسه با مته های HSS ، این ابزارها کمی گران تر هستند. اما مزایای خرید آن این است که این ابزار به محافظت و نگهداری کمتری نیاز دارد که در نتیجه باعث صرفه جویی در زمان و بهبود بهره وری می شود.

 

بیت مته با نوک کاربیدی

 

بیت مته کاربید جامد

 

بیت کلا از کاربید ساخته شده است( هم بدنه وهم نوک). 

بیت این مته ها مقاومت در برابر سایش و استحکام بهتری نسبت به مته های دیگر دارند و این امکان را فراهم می‌کنند تا با حداقل تعمیر و نگهداری از آنها استفاده شود. مته های کاربیدی بیشتر برای پلاستیک های سخت (مانند اکریلیک، پی وی سی)، ام دی اف و فلزات نرم (مانند آلومینیوم، مس، برنج و روی) استفاده می شوند، کارایی بهتر و کیفیت برش خوبی دارند.

این ابزارها بسیار شکننده هستند و در استفاده از آنها باید دقت بیشتری داشت. به خصوص، ماشینکاری فلزات آهنی مانند چدن و فولاد می تواند بار زیادی را روی مته روتر وارد کند و باعث شکستن آن شود. برای پردازش فلزات سخت مانند چدن و فولاد، توصیه می شود از مته های پلی کریستالی نیترید بور مکعبی (PCBN) یا الماس پلی کریستالی (PCD) استفاده کنید. مته های کاربید جامد گران‌تر ازمته های  HSS ونوک کاربید هستند.

 

بیت مته کاربید جامد

 

طبقه بندی بیت های مته CNC - بر اساس نمایه برش آن ها

 

نمایه ی یک  برش، شکلی است که توسط برش یک مته ایجاد می شود. مته هایی که در این دسته قرار می‌گیرند عموماً به‌عنوان مته ‌های روتر ویژه یا مته های روتر نامنظم سه‌بعدی شناخته می‌شوند و برای کاربردهای نازک کاری، حکاکی و خراش‌کاری استفاده می‌شوند.

مته روترهای ویژه دارای یک سر برش با طراحی خاص هستند که به ساقه ابزار جوش داده شده است. تفاوت قابل توجه بین مته ها، شکل برش تولید شده توسط آن هاست. با توجه به مشخصات برش، مته های ویژه مختلفی برای کاربردهای مختلف موجود هستند.

 

اسپیندل در دستگاه CNC چیست؟

 

بیت های  شیاردار مستقیم

 

شیارهای مستقیم در کاربردهای نازک کاری بسیار محبوب هستند و می توانند یک یا دو لبه برش داشته باشند. این ابزارها برای برش های مربعی  و ایجاد شیار و برش های L شکل در امتداد لبه چوب نیز استفاده می شوند. علاوه بر این، برای ساخت اتصالات مورتیس و تنون توصیه می شوند.( مورتیس و تنون نوعی اتصال رایج است که برای اتصال دو تکه چوب استفاده می شود، قسمت تنون مفصل به عنوان یک میخ عمل می کند و مورتیس سوراخ یا شکافی است که تنون در آن وارد می شود).

 

بیت شیاردار v شکل

 

این نوع بیت های مته دارای سر نوک تیز با ساقه گرد هستند و در درجه اول برای حکاکی طرح ها و ایجاد علائم روی سطح صاف تخته چوبی استفاده می شوند. با توجه به قطر و زاویه نوک، این مته ها را می توان برای کاربردهای مختلف استفاده کرد.

مته های شیاردار V شکل با سر نوک تیز برای ایجاد برش های عمیق در تخته چوبی استفاده می شود، در حالی که از مته های شیاردار V شکل با قسمت انتهایی صاف و تخت  برای برش های کم عمق استفاده می شود.

 

بیت خرگوشی

 

این مته ها وقتی از لبه چوب عبور می‌کنند، یک شیار L شکل ایجاد می‌کنند که برای ایجاد اتصالات خرگوشی مناسب است. یک حلقه ساچمه ای در نوک مته تعبیه شده است که به هدایت ابزار در حین برش کمک می کند و عمق این برش به اندازه حلقه ساچمه ای  بستگی دارد. این مته ها عموماً برای کابینت سازی استفاده می شوند.

 

بیت دندانه دار (دندان موشی )

 

مته های دندانه دار دارای بریدگی‌هایی در اطراف خود هستند که برآمدگی‌های متناوب را در امتداد لبه چوبی که قرار است به هم متصل شوند، تشکیل می‌دهند و برجستگی های متناوب یک سطح به هم پیوسته مناسب برای اتصال دو قطعه چوبی با چسب یا برخی چسب های دیگر ایجاد می کنند.

این ابزارها همچنین برای تشکیل برجستگی های مربعی با زاویه های 90 و 45 درجه استفاده می شوند.

 

بیت هرس 

 

بیت هرس مختص به نجاری می باشد که لبه های صاف و منحنی توسط آن بریده می شود. همچنین برای برش دادن برآمدگی‌های اضافی از لبه چوب استفاده می‌شوند تا دو تکه چوب همسطح با یکدیگر قرار گیرند. ساچمه حلقه ای تعبیه شده در بالای بیت به دستیابی به فرآیند برش صاف و کنترل شده کمک می کند.

 

بیت گرد

 

بیت گرد برای پرکردن لبه‌های قطعه کار و زمانی که گوشه ها و لبه های تیز به لبه های صاف و گرد تبدیل شوند و عموماً برای لبه هایی با زاویه 90 درجه استفاده می شود. 

بیت گرد به دو دسته  بیت گرد منفرد(نیم دایره)، لبه گرد کامل (تمام دایره یا دایره کامل) طبقه بندی می شود.

گرد کردن منفرد زمانی استفاده می شود که  فقط نیمی از لبه احتیاج به گرد شدن دارد (یک چهارم لبه). مته لبه گرد کامل برای گرد کردن لبه در تمام ضخامت آن استفاده می شود.

 

بیت  زاویه دار (اریب دار )

 

از بیت های زاویه دار برای ایجاد برش های اریب در امتداد لبه قطعه کار استفاده می شود. این نوع برش های زاویه دار معمولاً برای ساخت جعبه ها در نظر گرفته می شود.

با توجه به زاویه این مته، سه نوع مته با زاویه های 45، 30  و 22 ½ درجه وجود دارد که متناسب با کاربرد مورد نظر استفاده می شوند. بطور مثال در ساخت جعبه چهار طرفه از مته زاویه دار 45 درجه استفاده می شود اما برای جعبه شش وجهی، مته 30 درجه توصیه می شود. در حالی که برای یک جعبه هشت وجهی، مته 22 ½ درجه مناسب است .

 

بیت رومی s شکل

 

این مته ها برای برش هایی شبیه مارپیچ در امتداد لبه قطعه کار استفاده می شوند. این نوع مته دو برش مستقیم در بالا و پایین با شکل 's' در بین قطعه کار ایجاد می کند.

مته های s شکل به دو دسته مته  اوجی (sشکل) کلاسیک و مته اوجی دوتایی تقسیم می شوند که از مته  sشکل کلاسیک برای برش لبه های s شکل منفرد استفاده می شود، در حالی که مته sشکل دوتایی، طوری است که گویا دو s را پشت سر هم قرار دادیم.  

 

برای مشاهده لیست قیمت کابینت های آماده کلیک کنید!

 

بیت  قوس دار(مقعر)

 

بیت قوس دار برای برش بصورت یک شکل مقعر(گود و فرورفته) در امتداد لبه قطعه کار چوبی استفاده می شود.

این مته روتر به طور رایج برای ساخت چهارپایه، میز و درزگیر پنجره ها استفاده می شود. ومعمولاً همراه با مته های گرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، که در آن مته گرد، نیمرخ نر را حک می‌کند و مته قوس دار ، نیمرخ مادگی مفصل را حک می‌کند.

 

بیت پاک کننده سطوح

 

این مته ها به عنوان مته های سطحی نیز شناخته می شوند. این ابزار در سطح کار شما فرو می رود و نقشه ی برجسته  را به شکل دلخواه پاک می کند. این مته ها برای کار با موادی مانند MDF  _ کامپوزیت های چوب ــ پلاستیک ــ اکریلیک و PVC توصیه می شوندد.

 

بیت های مته سی ان سی براساس نمایه برش