1. خانه
  2. >
  3. رسوب آهک کتری چیست؟چگونه کتری را رسوب زدایی و تمیز کنیم؟
رسوب آهک کتری چیست؟چگونه کتری را رسوب زدایی و تمیز کنیم؟
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1400/11/20



رسوب آهک کتری چیست؟چگونه کتری را رسوب زدایی و تمیز کنیم؟


باید بطور منظم جرم و رسوبات آهک را از کتری جدا کنیم. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید کتری خود را بدون آهک نگه دارید.

در ادامه، ما توضیح می‌دهیم که رسوب آهک در واقع چیست و پنج روش موثر برای از بین بردن حتی سرسخت ترین رسوب‌ها را به اشتراک می‌گذاریم. 

 

رسوب آهک کتری چیست و از کجا می‌آید؟

 

رسوب آهک یک ماده گچی سخت است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است که معمولاً در سنگ‌ها و صدف‌ها یافت می‌شود. رنگ آن مایل به سفید است، اما در برخی موارد می‌تواند خاکستری، صورتی یا قهوه ای مایل به قرمز نیز باشد. 

آب حاوی مواد معدنی است و با به جوش آمدن آب، برخی از این مواد معدنی باقی می‌مانند و به ته کتری می‌افتند. این به ویژه اگر در منطقه ای با آب سخت زندگی می‌کنید مشکل ساز است - زیرا منبع آب شما حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است که در داخل کتری انباشته شده و در صورتی که از بین نروند، پوششی پوسته پوسته ایجاد می‌کند.با گذشت زمان، این رسوبات، عنصر گرمایش را از بین می‌برد و باعث می‌شود کتری شما فوق العاده ناکارآمد شود.

 

برای مشاهده لیست قیمت کابینت آماده کلیک کنید!

 

رسوب آهک کاملاً طبیعی است و مصرف آن کاملاً بی ضرر است. اگرچه مطمئناً، چایی که پر از تکه‌های شناور رسوب باشد، ممکن است بهترین مزه را نداشته باشد، و در موارد خاص ممکن است طعم تلخی ایجاد کند، اما خطرناک نیست. برخی منابع سعی می‌کنند ادعا کنند که نوشیدن آب سخت باعث مشکلات سلامتی مانند سنگ کلیه می‌شود، اما این درست نیست. 

 

چگونه کتری را تمیز و رسوب زدایی کنیم؟

 

چگونه کتری خود را با سرکه رسوب زدایی کنیم.

 

رسوب آهک را می‌توان به راحتی با اسید‌های ملایم حل کرد. سرکه سفید یکی از مواد اصلی تمیز کننده در بسیاری از خانه‌ها در سراسر کشور است که ماده‌ای ارزان و در دسترس می‌باشد و انواع رسوب‌ها را از بین می‌برد.

به سادگی مقدار مساوی سرکه سفید و آب لوله کشی را اندازه بگیرید و آن را بجوشانید و بگذارید بماند تا کاملا خنک شود و بعد چندین بار ظرف مورد نظر را بشورید، در صورت لزوم می‌توانید از یک برس شستشوی دسته بلند برای پاک کردن لکه‌ها و رسوبات مخصوصاً سرسخت استفاده کنید.

 

روش‌ها و مواد خانگی استفاده شده برای از ین بردن بوی بد یخچال

 

هنگامی که تمام رسوبات آهک از بین رفت، کتری خود را با آب تمیز پر کنید، آن را بجوشانید و دوباره آن را خالی کنید. این فرآیند را دو تا سه بار تکرار کنید تا اثری از سرکه از بین برود و چایی شما مزه سرکه نگیرد.

اگر کتری شما پوسته پوسته خاصی دارد، می‌توانید مقدار کمی جوش شیرین را نیز به مخلوط سرکه و آب اضافه کنید تا راحت‌تر جدا شوند. فقط دقت داشته باشید باید حدود یک قاشق چایخوری اضافه کنید نه بیشتر و مراقب کتری خود باشید تا مطمئن شوید که حباب نمی‌زند.

 

چگونه کتری خود را با اسید سیتریک رسوب زدایی کنیم.

 

اگر درخانه سرکه ندارید یا طعم آن برای شما خوشایند نیست، ممکن است از یک محصول پاک کننده طبیعی جایگزین مانند اسید سیتریک استفاده کنید که در اکثر فروشگاه‌ها موجود است و به همان اندازه در از بین بردن رسوب‌های آهک سرسخت خوب عمل می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است: یک کتری نیمه پر را بجوشانید، آن را خاموش کنید و از برق بکشید، سپس یک تا دو قاشق غذاخوری اسید سیتریک اضافه کنید. حدود 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند تا رسوب‌ها از کتری جدا، سپس آب را بیرون بریزید. قبل از استفاده مجدد، کتری را چند بار بشوریید.

 

چوب پانیذ چیست؟ وچه تفاوتی با چوب ام دی اف دارد؟

 

همانطور که در مورد روش سرکه در بالا ذکر کردیم، ممکن است متوجه شوید که برای براق شدن داخل کتری هنوز هم نیاز به شستشوی اضافی دارید، اما اسید سیتریک باید بیشتر رسوب آهک را تغییر دهد.

 

 چگونه کتری خود را با آب لیمو رسوب زدایی کنیم.

 

اسید موجود در لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می‌کند و آن را به گزینه‌ای عالی برای تمیز کردن بسیاری از ظروف و وسایل موجود در آشپزخانه تبدیل می‌کند. همچنین ضد باکتری و ضد عفونی کننده است، بنابراین در صورت تمایل می‌توانید از استفاده از هر گونه مواد شیمیایی خشن خودداری کنید.

برای حذف موثر رسوبات آهک از کتری خود نصف کتری خود را با آب لیمو و نصف دیگر را با آب جوش پر کنید. بگذارید حدود 30 دقیقه بماند. پس از خنک شدن کامل، آن را در سینک خالی کنید و قبل از تهیه نوشیدنی آن را به خوبی بشویید.

 

استفاده از لیمو برای رسوب زدایی کتری

 

 چگونه کتری خود را با پودر رسوب زدا رسوب زدایی کنیم.

 

همچنین می‌توانید پودر رسوب زدا(جرم گیر) را خریداری کرده و محتویات را داخل کتری یا ظرفی که جرم گرفته بریزید و سپس ظرف را تا نیمه از آب ۶۰ درجه پرنمایید‏.‏ سپس بر روی حرارت متوسط به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید تا جرم ظرف کاملا پاک شود بعد از پاک شدن رسوبات ظرف را با اب تمیز شستشو دهید‏.‏ در صورتی که حجم جرم و رسوب زیاد است می‌توانید از دو بسته پودر استفاده نمایید‏.‏

 

برای خرید کابینت بدنه فلزی ارزان قیمت کلیک کنید!

 

مانند روش‌های دیگری که ذکر کردیم، قبل از استفاده از آن برا ی تهیه نوشیدنی، مطمئن شوید که کتری خود را به خوبی بشویید (حتی احتمالاً آن را دوباره بجوشانید و تخلیه کنید). پودر رسوب زدایی کمی قوی تر از اکثر پاک کننده‌های طبیعی است، بنابراین همیشه در این مورد احتیاط کنید.

 

رسوب زدایی کتری با پودر رسوب زدا

 

 چگونه کتری خود را با مایع رسوب گیر رسوب زدایی کنیم.

 

مایع رسوب‌زدایی محصول کاربردی و مفیدی است که می‌توانید در کمد نظافت خود داشته باشید، زیرا می‌توان از آن برای تازه کردن طیف وسیعی از وسایل خانگی مانند دوش، اتو بخار و قهوه‌ساز و همچنین کتری استفاده کرد.