1. خانه
  2. >
  3. انواع مختلف اجاق گاز صفحه‌ای بر ای آشپزخانه شما+تصاویر
انواع مختلف اجاق گاز صفحه‌ای بر ای آشپزخانه شما+تصاویر
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1400/12/22



انواع مختلف اجاق گاز صفحه‌ای بر ای آشپزخانه شما+تصاویر


وقتی تصمیم می‌گیرید چه نوع اجاقی برای آشپزخانه خود بخرید، به سبک آشپزی، زندگی خانوادگی و نوع غذایی که می‌پزید فکر کنید. سپس به این فکر کنید که چه اجاقی مناسب آن است.

همچنین به طراحی و ظاهر آشپزخانه خود فکر کنید و اینکه چه نوع اجاق گازی می تواند این سبک را زیباتر کند. 

در متن به انواع اجاق صفحه‌ای و همچنین مزایا و معایب آن اشاره شده است. بنابراین، پس از خواندن این مطلب، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام نوع اجاق برای شما و نیازهای آشپزی شما مناسب است.

 

اجاق سرامیکی

 

یک اجاق سرامیکی دارای یک عنصر گرمایشی در زیر یک صفحه شیشه‌ای صاف و محکم است. این المنت گرمایشی با برق کار می‌کند. برای رسیدن به دمای مورد نظر آشپزی، عنصر گرم می‌شود تا زمانی که به این دما تنظیم شود. سپس گرمای تولید شده از طریق قابلمه و تابه شما منتقل می‌شود تا غذای شما گرم شود یا پخته شود.

اجاق‌های سرامیکی کم کم در حال منسوخ شدن هستند زیرا فناوری مدرن از آن‌ها پیشی گرفته است. مدت زمانی که برای گرم کردن یا تغییر دمای المنت طول می‌کشد بسیار بیشتر از اجاق گازی یا القایی است.

این بدان معناست که پس از اتمام پخت و پز برای مدت طولانی گرم می‌مانند. همچنین تنظیم دماهای دقیق بسیار دشوارتر است. بر خلاف اجاق القایی، برای پخت روی اجاق سرامیکی نیازی به تابه های خاصی (مغناطیسی) ندارید.

 

مزایای اجاق سرامیکی

 

 برای خرید ارزان هستند.

طراحی شیکی دارند.

آسان تمیز می‌شوند.

تابه خاصی لازم نیست.

 

برای خرید کابینت ارزان قیمت کلیک کنید!

 

معایب اجاق سرامیکی

 

به آرامی گرم و خنک می‌شود.

خطر سوختگی شما یا خانواده تان وجود دارد.

کنترل دما خیلی دقیق نیست.

در مقایسه با اجاق گازی یا القایی، انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند.

 

مزایا و معایب اجاق سرامیکی

 

اجاق القایی

 

اجاق القایی نوعی اجاق گازی است که از الکترومغناطیس به جای گاز یا عنصر گرمایش الکتریکی برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌کند.

اجاق‌های القایی مانند سرامیکی صاف و مسطح هستند و می‌توانند اشکال و اندازه‌های مختلفی داشته باشند. در زیر هر ناحیه از اجاق القایی یک سیم پیچ مسی محکم وجود دارد. هنگامی که اجاق گاز روشن می‌شود، برق از طریق این سیم پیچ جریان می‌یابد و یک میدان مغناطیسی متناوب با فرکانس بالا ایجاد می‌کند.

این میدان الکترومغناطیسی واکنشی بین ناحیه القایی روی اجاق گاز و کف تابه ایجاد می‌کند. برای اینکه این واکنش رخ دهد، اجاق‌های القایی نیاز به تابه‌های خاصی دارند که دارای پایه فلزی مغناطیسی هستند.

هنگامی که یک ماهیتابه روی اجاق قرار می‌گیرد، میدان الکترومغناطیسی داخل تابه جریان می‌یابد و جریان درون تابه است که گرما تولید می‌کند. سپس حرارت تولید شده در تابه برای پخت و پز یا گرم کردن به غذا یا مایع منتقل می‌شود.

بسته به تنظیم قدرت انتخاب شده، جریان الکتریسیته بالاتر یا کمتری از ظرف عبور می‌کند و میزان گرمای تولید شده را کنترل می‌کند. این فرآیند بسیار سریع و قابل کنترل است.

اجاق‌های القایی علاوه بر دقیق بودن، می‌توانند دما را به سرعت تغییر دهند و تنظیمات پخت و پز را آسان کنند. روش گرم کردن همچنین به این معنی است که اجاق گاز نسبتاً خنک باقی می‌ماند و خطری ندارد.

 

مزایای اجاق القایی

 

بهره وری انرژی 

آسان تمیز می‌شود.

مدرن و شیک

سریع گرم می‌شود و دمای پخت را تغییر می‌دهد.

عملکرد تقویت کننده برای جوشاندن عالی است.

ایمن برای لمس (فقط آنچه را که با ماهیتابه در تماس است گرم می‌کند)

اگر خانه به منبع گاز اصلی  متصل نباشد بسیار ایده آل است.

 

فاکتورهایی که در انتخاب میز ناهار خوری باید در نظر گرفت!

 

معایب اجاق القایی

 

معمولاً گرانتر از گاز یا سرامیک است.

شعله ندارد و نمی‌توان دما را خیلی زیاد کرد.

باید تابه‌های جدیدی که دارای پایه مغناطیسی هستند تهیه کنید.

اگر برق قطع شود، نمی‌توانید از این گاز استفاده کنید.

 

مزایا و معایب اجاق القایی

 

اجاق گازی

 

معمولا در بین بیشتر افراد جامعه پخت و پز روی اجاق گازی مرسوم است. این اجاق‌ها از قدیم وجود داشته‌اند و اغلب محبوب‌ترین گزینه برای پخت و پزهستند، زیرا شعله را می‌توان براساس نیاز زیاد کرد و سریع پخت را انجام  داد.

وقتی صحبت از اجاق گازی می‌شود چیز زیادی برای توضیح وجود ندارد. گاز از طریق حلقه‌های مشعل بالا می‌آید و سپس توسط جرقه‌ای سبک‌تر که از طریق دستگیره کار می‌کند، مشتعل می‌شود. این همان صدای کلیک آشنایی است که هنگام روشن کردن اجاق گاز می شنوید.

پخت و پز با اجاق گاز سریع و قابل کنترل است و نیازی نیست نگران داشتن قابلمه و ماهیتابه خاصی برای کارکرد آن باشید. همچنین تغییر دما برای تنظیم در حین پخت و پز آسان است.

 

مزایای اجاق گازی

 

گرمای فوری

سریع و قابل کنترل برای تغییر تنظیم حرارت

اگر برق هم قطع شود باز می تواند کار کند.

امکان افزایش و تنظیم دمای شعله 

ارزان تر از اجاق‌های القایی است.

 

فاکتورهایی که در انتخاب کانتر آشپزخانه باید در نظر گرفت!

 

معایب اجاق گازی

 

تمیز کردن سخت

نیاز به اتصال گاز

بخاطر داشتن شعله خیلی ایمن نیست.

 

مزایا و معایب اجاق گازی

 

اجاق دومینو

 

اجاق‌های دومینو اجاق‌های کوچک‌ترحاوی یک یا دو منطقه پخت هستند که می‌توانید آن‌ها را با هم اضافه کنید تا یک اجاق گاز منحصر به فرد ایجاد کنید. 

به عنوان مثال، شما ممکن است یک اجاق گاز القایی چهار ناحیه ای داشته باشید اما یک مشعل گازی تکی نیز بخواهید. اینجاست که می‌توانید یک اجاق دومینو را اضافه کنید که فقط یک مشعل گازی است و نیاز شما ر ا برطرف می‌کند.

از طرف دیگر، می‌توانید مجموعه‌ای از اجاق‌های دومینو را در کنار هم قرار دهید تا یک اجاق گاز بزرگ را تشکیل دهند که کاملاً مطابق با نیازهای شما تنظیم شده است. این باعث ایجاد یک اجاق گاز میکس می‌شود.

اگر می‌خواهید اجاق‌های دومینو در کنار یکدیگر قرار گیرند، احتمالاً به نوارهای اتصال نیاز دارید که می‌توانید در کنار عناصر دومینو خریداری کنید.

 

مزایای اجاق دومینو

 

انعطاف پذیری برای ایجاد یک اجاق گاز مخلوط

ظاهر و احساس منحصر به فرد، ایده آل برای نیازهای شما

ظاهر شیک

 

معایب اجاق دومینو

 

خرید اجاق‌های دومینو جداگانه می‌تواند گران‌تر باشد.

اغلب ویژگی‌های کمتری دارند.

تنظیم احتمالاً پیچیده تر (گاز و برق)

 

مزایا و معایب اجاق دومینو

 

اجاق هوددار

 

در این نوع اجاق‌ها، یک اجاق سرامیکی یا القایی در مرکز قرار می‌گیرد و سپس یک دستگاه استخراج(هود) رو به پایین  کنار آن قرار می‌دهند. این به جای اضافه کردن یک دستگاه استخراج یا هود جداگانه در پشت یا بالای دستگاه است.

استخراج کننده موجود در اجاق گاز، چربی یا بخار ایجاد شده از پخت و پز را جذب می‌کند و آن را به مرکز اجاق گاز می‌کشد و از فضای آشپزخانه شما دور می‌کند.

در داخل این دستگاه استخراج مرکزی، فیلترهای گریس فلزی وجود دارد که به گرفتن چربی از عبور از سیستم تهویه کمک می‌کند. این اجاق‌ها همچنین دارای یک واحد جمع‌آوری آب و میعانات کوچک برای تمیز نگه داشتن وسایل هستند.

 

مزایای اجاق هوددار

 

براق و جمع و جور (دو دستگاه در یک دستگاه)

در هر جای آشپزخانه حتی روی جزیره می‌توان قرار داد.

 

سقف کشسان چیست؟

 

معایب اجاق هوددار

 

کمی فضای کابینت زیر گاز را اشغال می‌کند.

فقط چهار منطقه پخت و پز دارد.

ممکن است گران به نظر برسد، البته در نظر بگیرید که دو دستگاه می‌خرید.

 

مزایا و معایب اجاق هوددار