1. خانه
  2. >
  3. هدف از ساخت چوب اصلاح شده چیست؟ + روش‌های ساخت چوب اصلاح شده
هدف از ساخت چوب اصلاح شده چیست؟ + روش‌های ساخت چوب اصلاح شده
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1400/4/17



هدف از ساخت چوب اصلاح شده چیست؟ + روش‌های ساخت چوب اصلاح شده


چوب اصلاح شده چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟ چوب اصلاح شده به چوبی گفته می‌شود که ساختار سلولی آن با استفاده از روش‌های شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی تغییر می‌کتد و خصوصیات کاملا متفاوتی از چوب اصلی را بدست می‌آورد.

هدف از ساخت چوب اصلاح شده چیست؟

هدف از ساخت چوب اصلاح شده، اصلاح نقص‌های موجود در چوب استاندارد است. فرآیند اصلاح باعث افزایش عملکرد چوب، در نتیجه بهبود طول عمر چوب، ثبات ابعادی، مقاومت در برابر پوسیدگی، کاهش جذب آب و کاهش انبساط/ انقباض چوب می‌شود. علاوه‌ بر این، از آنجا که بیشتر فرآیندهای اصلاح پیشرفته سازگار با محیط زیست هستند، مواد در پایان چرخه عمر خود هم قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. امروزه در صنعت، چوب اصلاح شده طرفداران زیادی دارد و تقاضای بازار برای آن بطور مداوم در حال افزایش است.

 

 تفاوت اصلی چوب اصلاح شده و الوار استاندارد چیست؟

تفاوت اصلی این است که ویژگی‌های چوب اصلاح شده از نظر حرارتی یا شیمیایی تغییر یافته است تا خواص آن را افزایش دهد.

 

روند تولید چوب اصلاح شده به چه صورت است؟

روش حرارتی

چوب طبیعی و خام در دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. قبل از گرم کردن برای جلوگیری از سوختن چوب در این دما، محتوای اکسیژن چوب کمی جدا می‌شود. فقدان اکسیژن به دیواره‌های سلولی الوار کمک می‌کند تا تغییراتی ایجاد کند که آن را به یک قطعه الوار قوی تر و قابل اعتماد تر تبدیل کند.

 

مراحل فرایند حرارتی بصورت زیر است:

روش افلاطون (Plato Process)

در این فرآیند چوب اشباع شده از آب را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد تحت عملیات حرارتی قرار می‌دهد.

 

برای مشاهده کابینت‌های بدون دستگیره کلیک کنید!

 

روش لس بویز (Les Bois Perdure)

الوارهای تازه بریده شده خشک می‌شوند و سپس در محیطی بخار با فشار بالا قرار می گیرند.

 

روش ترمووود (ThermoWood)

 این روش شباهت زیادی به روش بویز دارد، چوب پس از فرآیند اصلاح با شدت زیاد، یک بار دیگر تحت محیط بخار با فشار بالا قرار می‌گیرد.

 

استفاده از چوب اصلاح شده برای ساخت مبلمان اکو

 

چوب کبونی(Kebony wood) چیست؟

یک مثال مهم از روش اصلاح حرارتی، چوب کبونی است. فناوری کبونی با تشکیل پلیمرهای پایدار قفل شده در دیواره سلول‌های چوب، چوب را اصلاح می‌کند که در نتیجه پایداری ابعاد و همچنین دوام و سختی چوب را افزایش می‌دهند. این فرایند مبتنی بر اشباع با الکل فورفوریل(furfuryl alcohol) است که از زباله‌های محصولات کشاورزی تولید می‌شود. بنابراین کبونی از یک ماده زائد گیاهی استفاده می‌‎کند تا به محصول گیاهی دیگر(چوب) مقاومت و دوام بیشتری ببخشد.

 

فرایند تولید چوب اصلاح شده کیونی به روش حرارتی

 
اشباع

اشباع فرآیندی است که در آن کاج رادیاتا در یک مایع زیستی خیس می‌شود. در طول اشباع، الکل فورفوریل(furfuryl alcohol) تولید شده از این مایع به چوب منتقل می‌شود تا از نظر ابعاد پایدار شود.

 

پخت و خشک کردن

پس از اشباع، چوب گرم می‌شود به این وسیله پلیمریزاسیون الکل فورفوریل اتفاق می‌افتد. از این مرحله به عنوان مرحله پخت یاد می‌شود. پلیمر حاصل که به طور دائمی در سلول‌های چوب قفل می‌شود ، پایدار است و از بین نمی‌رود و از چوب نشت نمی‌کند.

 

کبونی وود تولید شده

پس ازعملیات، دیواره‌های سلول چوبی به دلیل وجود پلیمرهای ثابت و قفل شده، 50 درصد ضخیم تر می‌شود. این اصلاح دائمی دیواره‌های سلول چوبی، به محصول نهایی چوب پایداری عالی، حداکثر میزان سختی و عمر طولانی تضمین شده را می‌دهد.

 

 برای مشاهده ده غول برتر صنعت مبلمان در جهان کلیک کنید!

 

 روش شیمیایی

در طول این فرآیند، مواد شیمیایی مختلفی برای تقویت و اصلاح چوب از جمله روغن داغ، گاز نیتروژن و بخار استفاده می‌شود.

 

استیلاسیون (Acetylation)

خصوصیات فیزیکی هر ماده توسط ساختار شیمیایی آن تعیین می‌شود. چوب شامل گروه‌های شیمیایی فراوانی به نام "هیدروکسیل‌های آزاد" است. گروه‌های هیدروکسیل(hydroxyls) آزاد با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی که چوب در معرض آن قرار دارد، آب را جذب و آزاد می‌کنند. این دلیل اصلی تورم و جمع شدن چوب است. همچنین اعتقاد بر این است که تجزیه چوب توسط آنزیم‌ها در مکان‌های عاری از هیدروکسیل آغاز می‌شود که یکی از دلایل اصلی پوسیدگی چوب است.

استیلاسیون یک فرایند شیمیایی است که بیش از 100 سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در استیلاسیون در اثر واکنش چوب با انیدرید استیک (acetic anhydride) هیدروکسیل‌های آزاد موجود در چوب به گروه‌های استیل تغییر می‌یابد. هنگامی که گروه هیدروکسیل آزاد به یک گروه استیل تبدیل می‌شود، جذب آب در چوب کاهش می‌یابد و چوب از نظر ابعادی پایدارتر می‌شود و از دوام فوق االعاده‌تری برخوردار خواهد شد.

 

این نکته قابل ذکر است اگر در اصلاح شیمیایی با انیدرید استیک، چوب در شرایط مرطوب باشد در اثر واکنش بین انیدرید استیک و رطوبت، اسید استیک به وجود می‌آید.

 

فرایند استیلاسیون برای تولید چوب اصلاح شده

 
چوب آکویا (Accoya Wood)  چیست؟

از فرایند اصلاح شیمیایی برای ساخت چوب آکویا ااستفاده شده است. این ماده از طریق استیل سازی چوب نرم کاج رادیاتا(Radiata pine) تولید می‎‌شود. گروه‌های استیل از قبل به طور طبیعی درهمه گونه‌های چوبی وجود دارند. این بدان معنی است که فرایند تولید چیزی به چوبی اضافه نمی‌کند که از قبل به طور طبیعی در داخل آن وجود نداشته باشد.

 

چگونه کابینت‌های خود را رنگ کنیم؟

 

فرایند اصلاح چوب آکویا به صورت زیر است:

 

فرایند تولبد چوب اصلاح شده آکویا به روش شیمیایی

 
منبع چوب

کاج رادياتا كه در مزرعه پرورش يافته است، منبع پایدار چوب آکویا است.

واکنش چوب خام با انیدرید استیک 

گروه‌های هیدروکسیل آزاد که به طور طبیعی در چوب خام وجود دارند در معرض انیدرید استیک(محصول جانبی اسید استیک) قرار می گیرند و ساختار مولکولی تغییر می‌کند.

 

تبدیل گروه های هیدروکسیل آزاد به گروه های استیل 

توانایی چوب در جذب آب بسیار کاهش می‌یابد و چوب اکنون از نظر ابعاد پایدارتر و با دوام تر می‌شود.

 

تفاوت کابینت سفارشی با آماده

 

فراورده حاصل از انیدرید استیک بازیافت می‌شود

انیدرید استیک از واکنش از اسید استیک(جوهر سرکه) حاصل می‌شود و سموم را در هوا یا محیط اطراف آزاد نمی‌کند.

 

روش رتیفیکشن (Retification)

ین فرایند کاملا فرانسوی است. چوب  تحت جو نیتروژن بالا با مقدار اکسیژن بسیار کم(کم‌تر از 2درصد) قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که ذر این فرایند رطوبت چوب باید 12درصد یا کمتر باشد.

 

عملیات حرارتی روغن  (Oil Heat Treatment)

  چوب  با برخی مواد افزودنی شیمیایی در یک حمام روغن در دمای 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد که باعث تغییر و مستحکم شدن چوب می‌شود.

 

برای خرید کابینت با پایین ترین قیمت کلیک کنید!

 

چوب اصلاح شده چه مزایایی دارد؟

تغییرات شیمیایی و حرارتی چوب فواید بی شماری دارد. چوب اصلاح شده مستحکم تر، با دوام تر و مقاوم تر در برابر فرسودگی است. به همین دلایل، این ماده عالی برای استفاده در پروژه‌های بزرگ مانند ساخت خانه، ساخت و ساز و نجاری‌های سطح بالا، مانند ایجاد میز، کمد یا درب بسیار مناسب است.

از آنجایی که چوب نرم اصلاح شده با حرارت دارای خواص مشابه چوب سخت است پس امکان استفاده از هر دو چوب سخت و نرم را در فرایند‌ها می‎‌دهد و در پایان اگر می‌خواهید وسیله‌ای که برای ساخت انتخاب می‌کنید تا مدت زمان طولانی دوام بیاورد، چوب اصلاح شده بهترین انتخاب است.