1. خانه
  2. >
  3. مراحل رنگ کردن کابینت‌های خود و روش‌های سازگار با محیط زیست+تصاویر
مراحل رنگ کردن کابینت‌های خود و روش‌های سازگار با محیط زیست
ایسنتاگرام کابینت آماده و حاضری ارینب
فیسبوک کابینت اماده آشپزخانه ارینب
آپارات کابینت اماده و حاضری ارینب

1400/5/10



مراحل رنگ کردن کابینت‌های خود و روش‌های سازگار با محیط زیست+تصاویر


کابینت‌های چوبی، لمینت چوبی و فلزی معمولاً به‌ آسانی رنگ‌آمیزی می‌شوند اما رنگ‌کاری کابینت‌های لمینت پلاستیکی سخت است. اگر کابینت‌های شما دارای سطوح لمینت پلاستیکی هستند، ابتدا باید با یک فروشنده متخصص رنگ‌کاری تماس بگیرید و مشورت کنید سپس نمونه‌ای از رنگی را که می‌خواهید در یک منطقه نامحسوس استفاده کنید، آزمایش کنید تا از اتصال آن به مواد مطمئن شوید.

درب‌‌های مسطح کابینت به راحتی رنگ آمیزی می‌شوند، اما درب‌های چوبی با صفحات برجسته و کارشده به زمان بیشتری برای آماده سازی و رنگ آمیزی نیاز دارند. اگر کارهای چوبی تاب خورده، خیلی فرسوده یا آسیب دیده باشند یا در محل اتصالات از هم جدا شوند، می‌توانید درب‌های جدیدی را خریداری و آن‌ها را به همراه کابینت‌های موجود رنگ آمیزی کنید. برای رنگ آمیزی کابینت‌ها می‌توان ار روش‌هایی شامل پاشش، غلتک یا مسواک زدن با برس طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد که هر کدام از روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و باید متناسب با جنس کابینت انتخاب شوند. درادامه مراحل رنگ کردن کابینت‌ها آورده شده است:

 

مرحله اول

درب‌های کابینت را خارج کنید.

با برداشتن درب‌ها و کشوهای کابینت شروع کنید و تمام دستگیره‌ها، پیچ، لولا و سایر سخت افزارها را از این قسمت‌ها جدا کنید. سخت افزارها و پیچ‌ها را داخل کیسه‌های پلاستیکی داخل کابینت‌ها قرار دهید تا بعد از اتمام کار به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید(تصویر1). با برداشتن هر درب، درب و محل مربوطه آن را شماره گذاری کنید و آن‌ها را با هم قاطی نکنید وگرنه ممکن است هنگام نصب مجدد، لولاها به طور صحیح روی هم قرار نگیرند و دچار مشکل شوید. اگر هدف شما فقط رنگ‌آمیزی درب‌ها می‌باشد نیازی به خارج کردن کشو‌ها نیست. در صورت نیاز به رنگ‌کاری کشوها، آن‌ها را نیز علامت گذاری کنید.

 

مراحل خروج درب کابینت قبل از رنگ‌کاری

 

مرحله دوم

سطوح را تمیز کنید.

آشپزخانه‌ها محل پخت و پز هستند، بنابراین طبیعی است که روی کابینت‌ها چربی، بخار و مواد غذایی پاشیده شده وجود داشته باشد. قبل از شروع سنباده زدن یا رنگ آمیزی، تمام سطوح را برای رنگ آمیزی مجدد با محلول تهیه شده از یک قسمت تری سدیم فسفات و چهار قسمت آب تمیز کنید. بشویید، اما کابینت‌ها را خیس نکنید. اجازه دهید کاملا خشک شوند.

 

مرحله سوم

تمام سطوح را سنباده بزنید.

تمام قسمت‌های درب را با سنباده برقی سنباده بزنید(تصویر1). برای جلوگیری از گرد شدن لبه‌های چوب، از سنباده اسفنجی استفاده کنید(تصویر2). اگر پروژه رنگ آمیزی شما فقط مربوط به درب‌های کابینت است، نیازی نیست که داخل کابینت‌ها را سنباده بزنید و رنگ کنید. فضای داخلی را پوششی ایجاد کنید و فقط سطوح جلویی و لبه‌های قابل مشاهده کابینت را سنباده بزنید.

حین سنباده زدن، در صورتی که رنگ مورد نظر به خوبی به سطح مورد نظر بچسبد دیگر نیازی به حذف کل رنگ قدیمی نیست. با سنباده زدن فقط سطح کابینت‌ها را خشن کنید تا رنگ جدید با پایه محکم و تمیز برای چسبندگی بهتر فراهم شود. توجه ویژه‌ای به نواحی فرسوده قدیمی که معمولاً بیشترین استفاده را دارند، داشته باشید. همچنین حتماً روی مناطق براق سنباده بزنید تا لعاب باقیمانده هم از بین برود. در پایان کار ممکن است نیاز به سایش با الکل صنعتی و پشم فولاد داشته باشد.

اگر رنگ قدیمی در جاهایی پوسته پوسته شود، این نشان می‌دهد که پایان کار به خوبی به سطح چوب نچسبیده است. این امر معمولاً به دلیل رطوبت یا باقیمانده چربی است که در زیر لایه رنگ یا داخل خود چوب باقی مانده است که امری طبیعی در آشپزخانه‌ها می‌باشد. قبل از رنگ آمیزی مجدد برای پرکردن درزهای موجود روی سطح، منافذ، ترک خوردگی‌ها، شکستگی‌ها و حتی پوشاندن محل اتصالات از بتانه‌کاری استفاده کنید.

خرده‌های چوب و مواد حاصل از سنباده زدن را کاملاً جاروبرقی بگیرید تا سطح چوب تمیز شود(تصویر3). اگر کمپرسور بادی دارید، از هوا با فشار بالا برای بیرون آوردن گرد و غبار از شکاف‌ها و تمام نواحی استفاده کنید. قسمت هایی که به رنگ‌کاری احتیاج دارند را کاملا با دستمال پاک کنید(تصویر4).

 

مراحل سنباده زدن درب کابینت قبل از رنگ‌کاری کابینت

 

مرحله چهارم

قبل از رنگ‌کاری بتانه اولیه بزنید.

برای اطمینان ازایجاد پوششی خوب، تمام سطح را با بتانه اولیه آماده کنید(تصویر1) این کار قبل از رنگ آمیزی باعث می‌شود، نیاز به سنباده زدن و لعاب کاری کاهش یابد. مزیت دیگر بتانه اولیه این است که پایه‌ای مناسب برای رنگ نیمه شفاف و رنگ بر پایه آب است. در گذشته رنگ لعابی با براقیت بالا ترجیح داده می‌شد، زیرا در برابر لکه‌ها و خیس شدن مقاوم بود، همچنین به راحتی تمیز می‌شد اما امروزه کار با رنگ‌های پایه آب راحت تر است و به همان نسبت دوام خوبی دارد. ابتدا با رنگ آمیزی لبه‌های داخلی و تمام قسمت‌های چهارچوب شروع کنید(تصویر2)، سپس قسمت‌های داخلی و خارجی کابینت(تصویر3) و در آخر قسمت جلویی چهارچوب باید رنگ شود(تصویر4). روند گفته شده این امکان را برای شما فراهم می کند تا به سرعت و با دقت تمام نقاط را رنگ کنید و هرگونه لکه در مشهودترین مناطق را ببینید و اصلاح کنید.

 

بتانه کاری و رنگ کردن ابتدایی کابینت

 

 

 خرید کابینت ارزان قیمت آماده!

مرحله پنجم

سطوح را رنگ‌کاری کنید.

در مرحله بعد درب‌های کابینت و قسمت جلوی کشو را به همراه هر قطعه چوب یا قالب جداگانه رنگ کنید(تصویر1). اگر این قسمت‌ها دارای نقاط برجسته هستند، حتماً رنگ را به شکاف‌‌ها و گوشه‌ها ببرید، اما اجازه ندهید که در این نقاط جمع شوند(تصویر2). همیشه رنگ را بصورت لایه‌های نازک روی کابینت بزنید، اما دقت داشته باشید که حتماً همه‌ی قسمت‌ها را بپوشانید. لایه‌های نازک ضربات قلم موی کمتری برجای می‌گذارند و زودتر خشک می‌شوند. هرگز رنگ را بصورت ضخیم نزنید و قلم مو را بیش از حد استفاده نکنید – ضربات قلم موی زیادی باعث ایجاد حباب هوا در پایان کار می‌شود و در آخر در صورت نیاز با سنباده اسفنجی سطح را سنباده بزنید(تصویر3) وقتی خشک شد، تمام گرد و غبارهای حاصل از سنباده را با یک پارچه پاک کنید(تصویر4)، سپس دوباره سطح را رنگ کنید. معمولاً دو لایه رنگ برای رسیدن به کیفیت مورد نظر ضروری است، اما ممکن است بخواهید لایه سوم  را هم اضافه کنید زیرا کابینت‌های آشپزخانه در معرض گرمای بالا ناشی از پخت و پزهستند و بدلیل استفاده روزمره تا جایی که امکان دارد باید ازکابینت‌ها محافظت کنیم. اما خشک شدن رنگ روی سطح برجستگی و چاله ایجاد می‌کند. اجازه دهید رنگ حداقل بمدت چهار ساعت خشک شود. 

 

مراحل رنگ کردن کابینت‌ها

 

وقتی وسیله یا مکانی را نقاشی می‌کنید، چه اتاق باشد و چه کابینت دست دوم و غیره آن را به وسیله‌ای جدید تبدیل می‌کنید و عمر آن را افزایش می دهید با این حال، راه‌های زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم تلاش کنیم تا رنگ‌کردن سازگار با محیط زیست باشد که درادامه به نمونه‌ای از آن‌ها اشاره شده است:

 

از VOC‌ها استفاده نکنید.

احتمالاً شنیده اید که باید رنگی بدون VOC یا با VOC کم بخرید، اما ممکن است ندانید این به چه معناست و چرا اهمیت دارد. VOC‌ها "ترکیبات آلی فرار" هستن- در اصل گازهایی که یک محصول از خود ساطع می کند و تنفس آنها ناسالم است. نیکول گیبونز(Nicole Gibbons)، بنیانگذار برند کلیر(Clare)، برندی که به طور تخصصی به نقاشی می‌پردازد، توضیح می دهد که VOC "صفر" به معنی 5 گرم VOC در لیتر و VOC "کم" تا 50 گرم در لیتر است. شرکت وی یک محصول VOC صفر را توسعه داد زیرا "مردم بیش از هر چیزی به هوایی که تنفس می کنند اهمیت می دهند و به دنبال این محصولات برای استفاده در خانه خود هستند.

 

برای مشاهده مدل‌های مخلف جزیره آشپزخانه کلیک کنید!

 

هنگام رنگ آمیزی پنجره‌ها را باز کنید.

گیبونز می‌گوید که که هنگام نقاشی داخلی، پنجره‌ها و درها را باز کنید. این به گردش هوای تازه کمک می کند، بنابراین شما و خانواده تان از VOC‌‌هایی که در رنگ هستند تنفس نمی‌کنید و سلامتی بیشتر حفظ می‌شود. 

 

رنگ طبیعی را امتحان کنید.

در حالی که رنگ‌های کم و بدون VOC بهتر از رنگهای معمولی هستند، هنوز کاملاً مصنوعی هستند و محصولات "طبیعی" بیشتری وجود دارد که ممکن است در نظر بگیرید.

 

رنگ‌های پایه آب بهترین گزینه هستند.

رنگ‌های پایه آب بهتر از رنگ‌های روغنی هستند زیرا نیازی به سایر حلال‌های شیمیایی برای پاکسازی ندارند.

 

فقط آنچه را که نیاز دارید سفارش دهید.

 یکی از راه‌های کاهش چشمگیر ضایعات این است که هنگام خرید رنگ، اطمینان حاصل کنید که بیش‌از‌‌حد خرید نمی کنید و به اندازه نیاز خرید کردید.

 

در دور ریختن رنگ‌های قدیمی دقت کنید.

اگر رنگ خشک شده قدیمی دارید یا قوطی‌های نیمه کارکرده‌ای که در حال خراب شدن هستند، آن‌ها را در سطل زباله معمولی خود نیندازید و هرگز رنگ را در فاضلاب نریزید! معمولاً رنگ‌های لاتکس/آب را می توان خشک کرد و در سطل زباله معمولی خانه دور انداخت، اما رنگ‌های روغنی، رنگ‌های اسپری و رقیق کننده‌های رنگ همه باید درمحل ضایعات خطرناک ذخیره شوند یا به یک مرکز خاص منتقل شوند. برای اطلاع از پروتکل با شهرداری خود مشورت کنید.

 

هدف از ساخت چوب اصلاح شده چیست؟

 

روی بهترین‌ها سرمایه گذاری کنید.

 باید بر روی بالاترین کیفیت ابزارهایی که می توانید هزینه کنید نیز سرمایه گذاری کنید. یک برس رنگ درجه یک به قیمت بالاتر عمر بالاتری نسبت به قلم مویی ارزان قیمت است. به همین ترتیب، یک رول با کیفیت بالاتر را می‌توان شستشو داد و دوباره استفاده کرد.

 

در نظافت وسایل دقت کنید.

اگر از برس‌ها و ابزارهای با کیفیت بالا مراقبت کنید، عمر بیشتری خواهند داشت. همیشه ابزارهای خود را فوراً تمیز کنید و هرگز اجازه ندهید رنگ روی ابزار شروع به خشک شدن کند. مسواک‌ها را تا زمانی که با آب کاملاً تمیز شود، بشویید تا مطمئن شوید دفعه بعدی که برای رنگ آمیزی می روید برس را سفت و غیرقابل استفاده نمی‌کنید.